søndag den 28. februar 2010

Hurtige boller




Vågner du nogen gange op, ligesom mig og når tænker: Gud, hvor kunne jeg godt spise nybagte boller, men jeg orker ikke at det tager så lang tid? Jeg gør det tit og jeg har ikke fundet en hurtig nok opskrift, før nu. Lækre boller på 1 time.

8 spsk lunken vand
50 g gær
½ dl olie
6 tsk sukker
1 tsk salt
3 dl mælk
1 tsk kardemomme
800 g hvedemel
1 æg til pensling
Evt kerner (af alle slags)

Hæld det lunkne vand i en skål og opløs gæren heri. Tilsæt resten af ingredienserne dog kun halvdelen af hvedemelet. Rør det hele godt sammen og tilsæt da lidt efter lidt resten af melet. Ælt dejen ud på bordet og form den til 16 boller. Læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir og lad dem hæve i 15 min. Tænd ovnen på 225 grader.

Pensl bollerne med ægget og bag i ovnen i 10-12 min.

2 kommentarer:

  1. Hej O.

    Det her er en rigtig god opskrift! Har brugt den to-tre gange allerede. Tak for det..

    Kh Fie.

    SvarSlet
  2. nemme og hurtigt at lave
    110 g blødt margarine
    3 dl mælk
    50 g gær
    1/2 sps. salt
    1 1/2 sps. sukker
    1 æg
    550 g hvedemel (ca)

    Tænd ovnen på 185°C varmluft
    Lun mælken og bland gæren i.
    Smelt margarinen i mikrobølgeovnen, og bland det derefter i mælken og gæren.
    Tilsæt salt, sukker og æg, og rør det godt sammen med en håndmixer.
    Bland derefter melet i lidt efter lidt, indtil dejen næsten ikke klister mere (alt melet skal ikke bruges).
    Form så 18 boller og lad dem hæve i 15 minutter.
    Bag dem i 12 minutter midt i ovnen.

    Dem laver jeg altid :) meget hurtige og smager godt :)

    SvarSlet